פניה לקורא

שלום רב,
בכתיבת הבלוג אינני מתכוון להציג את מלוא התשובות לשאלות שאביא בפני הוקראים, ובמקרים מסוימים אפילו לא תשובות חלקיות. מטרת הבלוג להציג שאלות ולעורר מחשבה. יש בבלוג קישורים לאתרים ומקורות אחרים שיכולים לתת תשובות. מנסיוני התשובות מובנות טוב יותר לאחר שהשאלות הובהרו.

יום ראשון, 15 באוגוסט 2010

תובעים את דיסני על עוגיות

רשת CNET פרסמה באתר שלה בשבת כי קבוצת הורים תובעת את דיסני האחים וורנר ומספר חברות נוסף על כך ששתלו "עוגיות" cookies" מסוג Flash באתר שסייעו לחברות לעקוב אחר אתרי הגלישה של גולשים שנכנסו קודם לאתר החברה.
כיוון שהשימוש בסוג זה של תוכנות למטרה זו, והצורה שבה נעשה, תובעים ההורים את החברות ואת החברה המספקת את השירות לחברות בבית המשפט - התוכנות שימשו למעקב אחרי הגלישה של ילדי התובעים.
אבל הטיעון המרכזי שלי הוא שהגישה אינה הגישה המלאה שיש לנקוט בה. לא מדובר פה בחופש הדיבור, או בזכות לפרטיות. מדובר במעשה לא-מצפוני או מוסרי שעושה חברה על מנת להפיק רווחים כלכליים. החברות יכולות על סמך תוצאות המעקב להרכיב פרופיל לגולשים, ולהציע להם פרסומות יותר אפקטיביות והצעות לעסקאות יותר מושכות. כך יוכלו להעלות את מחי המודעות באתרים שלהן ולהגדיל את הרווחים. פעילות משפטית יכולה להרתיע חלק מהחברות, אבל שילוב של עורכי דין מוצלחים, טיעונים טובים וכדומה יכול גם להוציא את החברות ללא ענישה משמעותית.
בעבר בתחום הסביבתי הצליחו הצרכנים להעניש חברות שלא דאגו מספיק לחברה, הצליחו ליצור מצב שבו חברה שלא דואגת לסביבה "מנודה" או סובלת קשות מתדמית שלילית הפוגעת במכירות, בשטחי מדף וכדומה. פעילות דומה לגבי ספקי שירותים ברשת יכולה, צריכה ואמורה להצליח, ואפילו מהר יותר - כי ברשת הכול מהיר יותר, ויש מתחרים על הכל. בפוסט קודם מ25 ליוני דנתי בענישה המהירה שקיבלה נסטלה על הטעויות שעשתה באתר שלה. זאת דוגמה למה שניתן לעשות לחברות שלא מצייתות לכללי האתיקה. סילוק התועלות הכלכליות יהיה אקטיבי יותר מכל ענישה משפטית, ופחות רגיש לעורכי דין וטיעונים משפטיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה